EQ in de praktijk: de balans tussen empathie & eerlijkheid

Gepubliceerd op: 18 september 2023

MDCoach blog eq in de praktijk

Uit allerlei onderzoek blijkt dat EQ hartstikke belangrijk is. Werkgevers houden van werknemers die communicatief vaardig zijn, goed kunnen samenwerken en die emotioneel slim zijn. Hoe je die skills verkrijgt, daar is minder aandacht voor. Dus hoog tijd om er praktisch mee aan de slag te gaan. Want practise makes perfect.

Het volgende model is superhandig. Het helpt je om een balans te vinden in de kwaliteiten ‘eerlijkheid’ en ‘empathie’ in samenwerking. Precies: EQ in de praktijk!

Empathie & eerlijkheid, who’s first?

Als je hoog scoort op empathie, dan ben je iemand die zich makkelijk verplaatst in anderen. Je ziet snel wat er bij hen speelt, bent begripvol en je past je gedrag eenvoudig aan.

Als je hoog scoort op eerlijkheid, dan kun je goed aangeven hoe jij denkt, wat je ziet en voelt in het samen werken. Je bent ook niet bang om dit te bespreken.

Beide kwaliteiten zijn van belang. En beide hebben ze een schaduwkant, als je er te veel of te weinig van inzet. In combinatie kun je zien welke keuzes je in de praktijk hebt. Twee dimensies, vier karakteristieken. Maak kennis met de danser, de drammer, de duiker en de dienaar.

Danser: tango in je team!

Heb je een goede balans gevonden tussen eerlijkheid en empathie, dan ben je een danser. Je inzet? Samen werken in gelijkwaardigheid. Met plezier, soms de spanning opzoekend, confronterend. Je bent daarbij ook eerlijk over je eigen aandeel. Het is de beste manier om je samen te ontwikkelen. Let’s tango!

De beat van de drammer

Ben je een drammer, dan scoor je hoog op eerlijkheid en laag op empathie. Je staat voor jouw gelijk en dat zullen ze weten ook! Wat je uit het oog verliest is, is dat je jouw norm en oordeel oplegt. Je geeft weinig ruimte. Dat kan op de korte termijn succesvol zijn, maar het risico is dat je collega’s kwijtraakt.

Onder water met de duiker

Voer je steeds intern een gesprek met jezelf? De volgende keer spreek ik haar erop aan. Eigenlijk vind ik dat het niet ok, maar …. dan ben je een echte duiker. Je vermijdt liever spannende situaties, dan dat je eerlijk bent naar jezelf en naar de ander. Als je dat te vaak doet creëer je een ongezonde werksfeer. Aan de oppervlakte lijkt er niets aan de hand, maar ondertussen onder water….

De dienaar: altijd aan

Je werkt hard. Niet alleen doe je je eigen taken, maar je pakt ook werk van collega’s over. Dat lijkt fantastisch, deze dienaar. Maar als je goed kijkt, is het niet altijd effectief. Je neemt de verantwoordelijkheid en zorg (te) snel over Daarmee ontneem je de ander de kans om op eigen benen te staan. Ongezond voor jou én voor je team.

Wie herken je?

We zijn heel benieuwd wie je bij jezelf herkent. Wat doe je als je het spannend vindt een collega aan te spreken op de kwaliteit van het werk. Of als de relatie met je baas even niet soepel loopt. Of als je een tof idee hebt en niet weet hoe je dat zult pitchen in je team.

Oefen eens met de vier rollen en kijk wat er gebeurt. Wie weet kom je bij een zwoele zumba, toffe tango of spannende streetdance uit met je team. Enjoy! (met dank aan Nonons)

 

Contact met MDCoach

Plan nu een gratis online call in met Mieke of Rudi. Binnen een half uur weet je of het klikt. Klik hier om een gratis online call te plannen.

Heb je vragen? Aarzel niet en bel ons direct op 085 – 303 5271.

BEKIJK OOK EENS...