Ondernemen met kleur
Gepubliceerd op: 20 april 2024
De wereld van de communicatie- en gedragskleuren: je hebt er als ondernemer vast ervaring mee. Sommigen vinden het onzin, anderen geloven er heilig in. En nee, het gaat niet over het likje verf dat je in je kantoor 😊hebt. Het zijn theorieën die de persoonlijkheid van mensen beschrijven en die inzicht geven in communicatiegedrag en -stijl.Â
Deze kleuren zijn een handig hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan. Zien wat goed gaat en waar ruimte is voor verbetering. Thomas Erikson schreef er een bestseller over: Omringd door idioten. Hier een kort overzicht van de typologieen:
Rode leiders
Dit zijn de ‘doeners’. Dynamische persoonlijkheden. Ze houden van snelheid en directheid. Geef ze een taak, en bam, het wordt gedaan. Maar soms kunnen ze een beetje te direct zijn. Je vindt ze veel onder ondernemers. Hun energie en drive is aanstekelijk. . Â
Gele netwerkers
Altijd het zonnetje in huis, deze professionals. Ze zijn sociaal, enthousiast en houden van praten. Ze hebben een groot netwerk en kunnen een team super motiveren en inspireren. De keerzijde: de details raken wat verloren in al het enthousiasme.Â
Groene krachten
Deze experts zijn de stabiele krachten. Betrouwbaar, geduldig en empathisch. Ze zijn geweldig in luisteren en het team samenbrengen. Je vindt ze vaak als COO in bedrijven, ze zijn de verbindende kracht in de operatie. Maar in de drukte van de dagelijkse chaos worden ze wel eens over het hoofd gezien. Bij snelle veranderingen hebben ze tijd nodig om mee te komen.Â
Blauwe preciezen
Dit type ondernemers vind je in de branches waar precisie en nauwkeurigheid cruciaal is: apothekers, accountants, hoogwaardige technologie, etc. Experts die zaken tot op de bodem uitzoeken. Ze zijn conformistisch en zorgen voor kwaliteitsborging. Ze weten tot op de komma nauwkeurig wat de regels zijn. Soms missen ze wat flexibiliteit. Â Â
So what?
Waarom is die kleurenleer nu interessant? Als je weet wat je eigen voorkeurstijl is én je hebt een idee van de persoonlijkheid en voorkeur van je teamleden: dan kun je beter afstemmen. Investeren in deze softskill betekent minder misverstanden, meer productiviteit en een gelukkiger team. Klinkt goed, toch?Â
Meer lezen? In energiegevers en energievreters gaan we in op de dynamiek tussen gele en blauwe types in je team. En hoe werkt groen en rood samen? Zie de blog kleur bekennen in je team.