Monkey mind in de praktijk: hoe je ermee dealt

MDCoach blogmmonkeymind in de praktijk

Wist je dat we dagelijks ongeveer 40.000 – 60.000 gedachten hebben?  Dat is ongeveer een gedachte per 1,5 seconden. Denk daar maar eens over na! Het bijzondere is dat we er ons meestal niet bewust van zijn. Het is een voortdurende interne stroom, bijna volautomatisch. 

Verschillende breinen

Die gedachten worden door drie verschillende delen van je brein geproduceerd: je reptielenbrein, je zoogdierenbrein en je rationele brein. Het eerste is simpel gesteld verantwoordelijk voor je overleving, de tweede reguleert je emoties en met het derde – het meest verfijnde systeem – kunnen we analyseren, problemen oplossen en creëren we een zelfbeeld. Dankzij je rationele brein ben je je ervan bewust dat je een apart individu bent, dat los staat van andere levende wezens. 

Herhalende gedachten, negatief gekleurd

Je brein is een fantastisch systeem, dat je emoties, denken en je handelen aanstuurt. Maar als je het helemaal z’n gang laat gaan, dan loop je de kans steeds hetzelfde paadje te lopen. 90% van onze gedachten zijn namelijk een herhaling van de dag ervoor. We repeteren wat we kennen. Daar is op zich niks mis mee, routines zijn efficiënt. Maar als je iets nieuws wilt leren en je je wil ontwikkelen, dan kan het contraproductief zijn.  

Bovendien beschermt ons reptielenbrein ons bovenmatig: 80% van onze gedachten zijn negatief. Ik ben bijvoorbeeld altijd bang dat mijn werk niet goed genoeg is: ‘deze training gaat vast mislukken, die klant vindt ons voorstel waarschijnlijk raar, mijn collega wordt zeker boos als ik feedback geef’. Het reptielenbrein jaagt ons onnodig angst aan omdat het ons veilig wil houden. En dit soort overtuigingen en scenario’s herhalen we keer op keer. Het is het voortdurende geklets van de aapjes in ons hoofd. Monkey chatter.  

Je overtuigingen uitdagen

Mo Gawdat, een voormalig topman van Google schreef er een prachtig boek over: Dat stemmetje in je hoofd. Het heeft de optimistische ondertitel: Verbeter de software van je brein. Zijn stelling: je kunt je brein trainen als je in een spiraal van negatieve gedachten en emoties terecht komt. Als je teleurgesteld, boos of bang bent, dan heb je een keuze. Je kunt erin meegaan en je gedrag erdoor laten bepalen. 

Je kunt ook iets anders doen. Met een nieuwsgierige blik jezelf oberveren om te kijken wat er onbewust blijkbaar speelt. Welke overtuigingen over mezelf of over anderen zitten erachter? Kloppen deze wel? En als dat niet (meer) het geval is, kan ik er dan iets anders voor in de plaats zetten? Andere input betekent ook andere output. 

Met mildheid kijken

Je hoeft de stemmetjes in je hoofd niet altijd te geloven. Tip: geef ze bijvoorbeeld een kwartiertje de gelegenheid om alles naar voren te brengen. Shout it all out! Of schrijf alles op. Stel dan vast hoe realistisch de aapjes zijn, welke overtuigingen er onder zitten en wat je wat je wel en niet wilt meenemen. Het mooie is dat je zo veel meer verantwoordelijkheid kunt nemen voor je eigen gedachten, emoties en gedrag. Oefen met mildheid, want dit heeft tijd nodig. 

Dan wordt leren leuk, zowel voor jezelf, als in je team! 

MDCoach blog monkey mind hoe je er mee dealt

Contact met MDCoach

Plan nu een gratis online call in met Mieke of Rudi. Binnen een half uur weet je of het klikt. Klik hier om een gratis online call te plannen.

Heb je vragen? Aarzel niet en bel ons direct op 085 – 303 5271.