Feedsmack, harde feedback ontvangen

Gepubliceerd op: 16 februari 2024

Een deur die in je gezicht dicht wordt gesmeten. Een vingernagel die net iets te diep is ingescheurd. Een zeurende napijn in je kies. Zo kan het voelen als je bijzonder harde feedback ontvangt. Hoe ga je hiermee om? 

Feedback als cadeau leren zien

Feedback is een terugkoppeling die je ontvangt over het effect van jouw gedrag Wat goed gaat, wat niet. Deze informatie kun je gebruiken voor je groei als professional. Als je feedback zó ziet, is het een cadeau. Sommige feedback wordt direct gegeven, andere indirect. Feedsmack is harde feedback, vaak op de persoon gespeeld. In your face, zeg maar.  

Strijders en watjes

Onderzoek van Vital-Talent laat zien dat harde feedback bij  ontvangers leidt tot verstarring, geforceerde beleefdheid of ongemakkelijke stilte. 455 professionals werden ondervraagd over voorbeelden waarin zij op het werk feedsmack ontvingen. Voorbeelden als: ‘Je bent een zeur, ‘Je moet eens wat vaker in de spiegel kijken en We hebben hier strijders nodig, geen watjes. Misschien moet je op zoek naar ander werk werden genoemd. 90% van de mensen reageerde geschokt op deze onaangename verpakking van de feedback, maar zei er niets van.

Zorgvuldig gegeven feedback

Het bijzondere is dat dezelfde pijn en verstarring optreedt als deze professionals feedback ontvangen die met meer vriendelijkheid en zorgvuldigheid is gegeven. Bijvoorbeeld: ‘Je lijkt je drukker te maken over je eigen resultaten dan die van het team’ in plaats van ‘Wat ben je egoïstisch’. 

Hoe kun je hiermee leren omgaan, zodat je feedback als een waardevol cadeau kunt ontvangen? Zelfs als deze qua toon aanvallend lijkt?

Skills voor het ontvangen van feedback

Twee skills zijn van belang: 

  1. Veiligheid. Veiligheid is een essentiële psychologische behoefte. Als we denken dat deze in gevaar is, reageren we met vechten, vluchten of verstarren. Als je feedback krijgt en iemand je aanspreekt op je werk, ben je niet echt in gevaar. Ook al voelt dat wel zo. Je kunt je oefenen in het vergroten van je psychologische veiligheid. Onthoud: je bent er zelf verantwoordelijk voor. 
  1. Eigenwaarde. Eigenwaarde is de tweede psychologische behoefte. Vaak ontlenen we dit gevoel aan externe bronnen, zoals bezit, salaris, status, of materiële zaken. Als we op tekortkomingen worden gewezen met feedback, tast dit onze trots en eigenwaarde aan. Ons ego krijgt een knauw. Au!! Je kunt jezelf trainen in het versterken van je zelfrespect en eigen waarde. Dat doe je door op zoek te gaan naar je innerlijke waarden, en die toe te passen in je leven. Feedback kan je zo helpen. 

Door deze twee skills te oefenen, vergroot je je weerstand en kun je makkelijker de directe pijn van harde feedback weerstaan. Je kunt zo ook het cadeau van feedback beter ontvangen. En dat draagt bij aan je groei!

Meer praktische tips ontvangen? Stuur ons een berichtje via info@mdcoach.nl

Contact met MDCoach

Plan nu een gratis online call in met Mieke of Rudi. Binnen een half uur weet je of het klikt. Klik hier om een gratis online call te plannen.

Heb je vragen? Aarzel niet en bel ons direct op 085 – 303 5271.

BEKIJK OOK EENS...