AI in je bedrijf, let op het gat!
Gepubliceerd op: 25 maart 2024
AI, AI, AI. Er is zoveel over te doen. Bijna ieder congres of webinar gaat erover. Steeds is de boodschap: AI kan je werk slimmer, effectiever en sneller maken. Een super optimistische boodschap. En steeds is de vraag: wat betekent dit voor de mensen in je bedrijf?
Onbewust gebruik
De talk van Nick Moesker van DataNorth tijdens een bijeenkomst van GroBusiness, is geruststellend. AI is al veel meer geïntegreerd in ons dagelijks leven, dan we ons bewust zijn. Neem Google Maps en Spotify. In deze diensten is intelligente technologie verwerkt, die op basis van onze input – uit een enorme hoeveelheid data – aanbevelingen geeft. Op basis van je vorige beluisterde nummers: vind je dit liedje ook leuk? En deze route naar je volgende klant geeft de minste kans op file.
Leren en automatiseren
Ook je zoekmachine vult automatisch je zoekwoorden aan op basis van de meest gebruikte combinaties. Via machine learning. Het werkt met large language models, waarin de waarschijnlijkheid van opeenvolgende woorden razendsnel wordt berekend. Deze modellen worden steeds nauwkeuriger, doordat ze steeds leren van de nieuwe input.
Groei voor ondernemers
Niet alleen voor ZZP’ers biedt deze nieuwe technologie voordelen. Ook voor het groter MKB. Zeker in een krappe arbeidsmarkt. Een casus van JC Electronics (aanbieder van nieuwe en refurbished onderdelen) laat zien wat dat voordeel is. Repeterende processen worden uitbesteed aan een AI-bot. Inkomende mails worden automatisch geordend en geprioriteerd. Bestanden met aanbod van onderdelen in verschillende filetypes en talen worden verwerkt en samengevoegd, zodat vanuit één dataset gewerkt wordt. Dit geeft minder kans op fouten en geeft inzicht in het voorraadbeheer. Als je dit koppelt aan een automatisch offertesysteem, kan het bedrijf supersnel reageren op aanvragen van potentiële klanten. Een prachtig voorbeeld.
Voor iedereen?
Werkt deze strategie dan voor iedere MKB ondernemer? Nee, dat niet. Er moet sprake zijn van een redelijke omvang van data die te verwerken is. Bijvoorbeeld informatie ophalen uit verschillende systemen en deze samenvoegen of ordenen. Daarnaast dient het te gaan om repeterend werk, dat zich ervoor leent te digitaliseren. Dan kan het een waardevolle investering zijn, die het nodige oplevert. Zowel aan effectiviteit, als plezier van medewerkers.
En je mensen dan?
Grote vraag is: hoe krijg je mensen mee in zo’n verandering? Want vaak blijkt er een gat tussen de vaardigheden van je personeel als je geautomatiseerd hebt, en de nieuwe taken die ontstaan. Investeren in scholing van je mensen is daarom cruciaal. Want zij zijn degene die de verandering dragen. Dus: let op waar het gat ontstaat!