Verwachting is het ding met stekels *
Gepubliceerd op: 23 februari 2024
Ze is goed georganiseerd. Haar aantekeningen in een glimmend notitieboekje. Met kleurenstickers gelabeld, zodat ze overzicht heeft van de belangrijkste taken en prio’s.
Ze is net begonnen met een nieuwe klus als online marketeer bij een middelgroot bedrijf. Enthousiast vertelt ze erover. Allemaal rozengeur en maneschijn, zou je denken. Maar als ik dat zeg, betrekt haar gezicht direct. Niet dus…. Er is duidelijk iets aan de hand, maar wat?
Overtreffen van verwachting
Ze vertelt over haar nieuwe team, de verbeteropdracht, het ERP-systeem, de klantdata die ze verzamelen en het streven de verwachting van klanten te overtreffen. Ze noemt termen als klantreis, touch points en omnichannel. Ik knik. Ik kan me voorstellen dat dit een mooie klus is om samen aan te werken. Elke dag een beetje beter. Kaizen, op z‘n Japans.
Voor het maximale gaan
Ze haalt diep adem: ‘Ja, die hoge verwachtingen, vooral van mezelf, daar heb ik last van. Zeker in deze nieuwe baan. Zo’n mooie kans. Ik wil het niet verprutsen.’ Prachtig, deze young professional gaat voor het maximale. Maar die hoge verwachtingen van zichzelf, zitten haar duidelijk ook in de weg. Het zijn stekels die stress opleveren, ze slaapt minder goed. En het blijft maar in haar hoofd rondspoken: zit ze hier op de juiste plek? Of is het te hoog gegrepen?
Ons bijzondere brein
Bijzonder is dat ons brein niet zo goed in staat is om een realistische inschatting te maken wat nodig is om bepaalde doelen te behalen. We denken er vaak te moeilijk (of te makkelijk) over. We overschatten onze eigen mogelijkheden (een heel menselijke eigenschap 😊) En als we dan aan de slag gaan, kan de realiteit heel anders zijn dan verwacht. Zo’n echte reality check.
Hoe kun je dan de verwachting voor je laten werken, zonder dat je de motivatie en het plezier verliest in het werk?
Een vriendelijk lijstje
Samen komen we tot een kleine actielijst. Eentje die wat geduld en tijd vraagt. Ze noteert het in haar glimmende notitieboekje.
- Bepaal ongeveer waar je naar toe wilt. Niet té concreet, want dat geeft ruimte voor bijstelling. De werkelijkheid dient zich toch anders aan.
- Geniet van wat je doet. Elke stap.
- Maak jezelf onafhankelijk van het resultaat. Ga niet pushen op de resultaten. Vertrouw erop dat deze komen. En dat je onderweg voldoende mogelijkheid hebt om bij te sturen, zodat je ongeveer uitkomt waar je wilt zijn
- Zoek support voor onderweg. Je hoeft het niet alleen te doen. Gelukkig maar!
Dat gaat ze doen. Op weg met haar eigen klantreis en touchpoints. Over drie weken spreken we elkaar weer…
* naar Max Porter